بورس ریپورت - اخبار و آموزش و مقالات بورس،بورس،اخبار بورس،آموزش بورس،خبر اقتصادی،پول،پول و بورس،سرمایه گذاری در بورس،بورس ایران،بورس تهران،بورس مشهد،اخبار پدیده،اخبار علمی آموزشی فرهنگی

افزایش ۳۰ درصدی قیمت تولیدات قطعه سازی

افزایش ۳۰ درصدی قیمت تولیدات قطعه سازی

دسته بندی : بورس تهران تاریخ : پنج شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

Note: There is a rating embedded within this post, please visit this post to rate it.

 افزایش ۳۰ درصدی قیمت تولیدات قطعه سازی

عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازی : تولیدات صنعت قطعه سازی در سال ۹۷ حداقل با ۳۰ درصد افزایش قیمت همراه خواهد بود.

به گزارش رادیوسهام ، امید رضایی با اشاره به اینکه صنعت قطعه سازی درحال حاضر هیچ افزایش قیمتی نداشته است گفت : واقعیت امروز کشور ما این است که بحث افزایش و تغییرات قیمت نهاده های صنعتی صرفاً به صنعت خودرو بر نمی گردد ، صنعت خودرو بعنوان یک صنعت جامع با صنایع دیگر ارتباط تنگاتنگ دارد و هرگونه افزایش قیمتی در بخش های دیگر ، روی قیمت تمام شده این صنعت تاثیر زیادی خواهد داشت اینکه استنباط کنیم به نسبت این تغییرات ، افزایش قیمت در صنعت قطعه سازی یا حتی خودروسازی صورت گرفته است اینگونه نیست .
وی گفت : اگر ما بدنبال تحول در صنعت خودروسازی و قطعه سازی هستیم باید از زیرساخت ها شروع کنیم ، اولین و اصلی ترین فاکتور موضوع نقدینگی است ، اگر نقدینگی طبق زمانبندی مناسب به بدنه خودروسازی و قطعه سازی تزریق نشود به اهداف کمی و کیفی و ارتقاء دانش فنی همچنین افزایش تیراژ در محصولات جدید نخواهیم رسید.
رضایی افزود : واقعیتی است که دو طرف معادله با هم نمی خواند ، اگر هرچه از این درصد کمتر باشد شک نکنید که تامین و کیفیت براساس آنچه که مدنظر خودروسازی است محقق نخواهد شد و این واقعیتی است که باید اذعان داشت ، افزایشی که همین الان فشار آن روی قطعه سازی و حتی خودروسازی بسیار زیاد وارد می کند، اشتغال را تحت الشعاع قرار داده است.
وی از ورود خودروهای جدید بمنزله ورود فناوری جدید یاد کرد و گفت: تولید قطعات جدید نیازمند فناوری بالا است و ورود خودروهای جدید باعث ارتقاء کیفی صنعت قطعه سازی کشور می شود .
رضایی با اشاره به ضعف دانش فنی در برخی صنایع افزود : تامین و تولید برخی قطعات در کشور نیازمند مشارکت به شرکت های خارجی انتقال و ارتقاء فناوری است و لذا حمایت خودروسازان و حمایت های دولتی در تحقق این مهم بسیار تعیین کننده است .
وی گفت : همانگونه که ما قراردادهای بسیار حرفه ای را در صنعت خودرو بین خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی منعقد می کنیم ، این مشارکت و قرارداد باید بین قطعه سازان دو کشور هم صورت بگیرد ، این نگاه برای اینکه صنایع خودروسازی و قطعه سازی به استانداردهای ایده آل برسد بسیار کمک کننده است .
رضایی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی ارتقاء کیفی قطعه سازی و به تبع آن صنعت خودروسازی را درپی دارد افزود: قوانین سرمایه گذاری ما خیلی از گذشته بهتر شده است اما هنوز جای کار داریم چرا که برای صاحب فناوری و سرمایه گذار خارجی تضمین سرمایه گذاری و موضوعاتی چون سرعت بخشیدن به ثبت شرکت ، حمایت های دولتی و سازمانها بسیار حائز اهمیت است .
وی با تاکید بر توانایی صنعت قطعه سازی در تامین بخش زیادی از نیاز خودروسازان گفت : ورود مدل های جدید خودرو با کیفیت های بالاتر نیازمند ارتقاء فناوری و ارتقاء کیفیت در سایر بخش ها بویژه قطعه سازی است ، چه بسا اگر این مشارکت ها بین قطعه سازان داخلی و خارجی صورت گیرد هم سرعت رسیدن به آن کیفیت هم پاس کردن استانداردهای مورد نظر خیلی سریعتر خواهد بود.
رضایی افزود : قرار نیست ما صرفاً تولید کننده یک خودرویی بدون انتقال فناوری باشیم ، در خصوص انتقال فناوری خودروسازی تاکید زیادی شده است ، همین تاکید باید روی بخش قطعه سازی هم صورت گیرد.
وی گفت : در حال حاضر یکسری از مدل های جدید خودرو به تولید رسیده و از سال جدید هم سری دیگری از مدل ها به تولید انبوه می رسد و تحویل مردم و مشتریان خواهد شد ، تولید محصولات جدید با عمق ساخت داخل ۴۰ درصد شروع شده و هرچه مشارکت ها بیشتر باشد درصد ساخت هم بالاتر خواهد رفت.
رضایی افزود : بخشی از سهم ۴۰ درصدی ساخت داخل را قطعات های تک تشکیل می دهد و بخشی مثل بدنه با استانداردهای معمولی تولید می شود که در بسیاری از کشورها این بعنوان قطعه موضوعیتی ندارد که بخواهید ارتقاء بدهید .
وی گفت : ما هرچه روی قطعات با فناوری بالاتر ورود پیدا کنیم و مشارکت را در آن حوزه افزایش دهیم قطعا این ۴۰ درصد ساخت داخل هم ارتقاء پیدا می کند که علاوه بر افزایش سهم ساخت داخل ، اشتغال بیشتری خواهیم داشت.
رضایی افزود : اکنون عمق ساخت داخل خودروهای قدیمی مثل پژو و سمند بالای ۸۵ درصد است که نشان می دهد بعد از سالها کارکردن ، اکثریت قطعات این خودروها داخلی سازی شده است ، اگر بخواهیم با یک شیب ملایم به ساخت داخل ۸۰ درصد برسیم لازم است این مشارکت ها صورت بگیرد .
وی گفت: هرچند مشارکت های خارجی و حمایت های دولتی در رشد صنعت قطعه سازی و کسب سهم ۸۰ درصدی مهم است اماقطعه سازان منتظر حمایت خودروسازان و دولت نماندند و بخش قابل توجهی از قطعه سازان اقدام به سرمایه گذاری و به روز کردن ماشین آلات خود کردند.
رضایی افزود : شما اگر با یک شرکت صاحب فناوری بنام وارد مذاکره شوید خودتان بعنوان یک شرکت تولیدی وارد مذاکره می شوید و یک تاثیری در مذاکره دارد ولی وقتی خودروسازی و دولت فعالیت اقتصادی شما را برای طرف خارجی تضمین کند ، توافقات و مشارکت خیلی زودتر انجام می شود.
وی گفت : طی سالیان متمادی بحث مطالبات قطعه سازان از خودروسازان بوده است و در مقاطعی جبران شده ولی فراز و نشیب زیاد بوده است اگر بتوانیم به تعهدات عمل کنیم دو طرف منتفع خواهند بود ، همان موضوعاتی که خودروساز در هزینه و قیمت با آن مواجه است ، به همان نسبت هم قطعه ساز درگیر است .
رضایی با بیان اینکه با استانداردها و معادلات گذشته نمی توانیم به استانداردهای جدید برسیم افزود : تفاوت خودروساز و قطعه ساز در این است که بازار خودروساز یک بازار عام ۷۰ میلیونی است ولی بازار قطعه ساز محدود به دو تا ۳ خودروساز بزرگ است ، باید بپذیریم که قطعه ساز شریک و پیمانکار ما است ، اگر نگاه ما مشارکتی باشد مشکل حل می شود .
وی گفت : امیدواریم در سال جدید با ورود محصولات جدید همچنین انتظاراتی که به لحاظ استاندارد و ارتقاء کیفیت مدنظر خودروساز و مشتریان است ، به قطعه سازی هم نگاه ویژه ای داشته باشیم

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نوشته افزایش ۳۰ درصدی قیمت تولیدات قطعه سازی اولین بار در اخبار بورس بخوانید

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 4
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.