بورس ریپورت - اخبار و آموزش و مقالات بورس،بورس،اخبار بورس،آموزش بورس،خبر اقتصادی،پول،پول و بورس،سرمایه گذاری در بورس،بورس ایران،بورس تهران،بورس مشهد،اخبار پدیده،اخبار علمی آموزشی فرهنگی

دلار ۴۲۰۰ تومانی به سود خودرویی ها است یا زیانشان ؟

دلار ۴۲۰۰ تومانی به سود خودرویی ها است یا زیانشان ؟

دسته بندی : بورس تهران تاریخ : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

بورس۷:

پس از اعلام تک نرخی شدن قیمت دلار در ۴۲۰۰ تومان ، گروه خودرو و قطعه سازی نوسان قابل توجهی از خود بروز داده است . خودرویی ها در واکنش هایی کاملا متضاد گاهی به صف خرید می شدند و گاهی صف فروش تشکیل می دادند.

300x190 - دلار ۴۲۰۰ تومانی به سود خودرویی ها است یا زیانشان ؟

ساسان قربانی کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی در خصوص تاثیر دلار ۴۲۰۰ تومانی بر صنعت خودرو و قطعه سازی به بورس۷ گفت: در صورتی که نرخ دلار به ثبات برسد ، صنایع هم وضعیت پایدارتری را تجربه خواهند کرد. امیدواریم تولیدکنندگان برای تامین دلار با این نرخ، مشکلی نداشته باشند. هر چند نرخ ۴۲۰۰ تومانی با نرخ دولتی قبل متفاوت است ، اما به نظر می رسد در مقطع کنونی این نرخ منطقی خواهد بود. ضمن اینکه بررسی علل افزایش تقاضای شدید و ناگهانی دلار، ضروری می نماید.

بدون شک اعمال محدودیت ، نگرانی و رشد تقاضا را مهار نکرده و به جای روش های کنترلی بهتر است عواملی که سبب دغدغه سرمایه گذاران و ترغیب به تبدیل سرمایه ها به ارز شده، بررسی و مرتفع شوند.

ساسان قربانی در خصوص تفاوت های واردات قطعات مورد نیاز خودروسازی در شرایط قبلی و پس از تک نرخی شدن دلار به خبرنگار بورس۷ گفت : اکثر واردات صنعت قطعه سازی تا سال گذشته، با ارز مبادلاتی بود ولی ارز دولتی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می گرفت، رفته رفته محدودتر شد و تولیدکنندگان از ارز آزاد برای واردات بهره می گرفتند. موافق ارز چند نرخی نیستم و صنایع باید ارز را با نرخی کم نوسان به میزان کافی در اختیار داشته باشند. بی ثباتی در اقتصاد، سبب بی اعتمادی سرمایه گذاران شده و روند جذب سرمایه در تولید را مختل می کند و صنعت خودرو و قطعه سازی نیز از این امر مستثنی نیست.

این کارشناس بازر ۳ عامل را سبب بهبود وضعیت صنعت خودرو سازی اعلام کرد و گفت: صنعت خودرو و قطعه سازی برای بهبود وضعیت نیازمند ۳ اتفاق می باشند.

۱_ دلار ۴۲۰۰ تومانی و تک نرخی، تثبیت شود و تولیدکننده دغدغه نوسان هرروزه نرخ ارز را نداشته باشد.

۲_ دلار ۴۲۰۰ تومانی به میزان مکفی در اختیار صنایع تولیدی قرار گیرد تا روند تامین مواد اولیه وارداتی و ماشین آلات و… دچار اختلال نشده و تولیدکنندگان ناچار به تامین دلار با نرخ بالاتر از بازار آزاد نباشند.

۳_نرخ فروش محصولات، متناسب با بهای تمام شده تعیین شود. طبیعتا افزایش نرخ ارز بهای تمام شده را متاثر کرده و از حاشیه سود صنعت خواهد کاست.

قربانی در رابطه با سایر مشکلات بخش تولید عنوان کرد : در شرایط عادی، تولید در کشور ما مزیت رقابتی نداشته و از همین رو، تولید در کشور ما نحیف می باشد. تولید ضعیف در نهایت منجر به بیکاری، تورم، افت ارزش پول ملی و افزایش واردات تولیدات بی کیفیت خارجی خواهد شد. با توجه به شرایط شرکت ها و هزینه های مالی و… مقاومت در برابر افزایش نرخ محصولات و مداخله در قیمت گذاری ها، نتیجه ای جز زیان تولیدکننده در بر نخواهد داشت.

وی ادامه داد : صنعت خودرو با سایر صنایع متفاوت بوده و زنجیره ای از صنایع مختلف قطعه سازی، لاستیک سازی، نساجی، و… می باشد و باید متناسب با ویژگی های صنعت، مدیریت شود. انتقاد مردم به صنعت خودرو و انتظار محصولات با کیفیت تر، کاملا به جا است، اما مشکلات باید ریشه ای بررسی شود. در شرایطی که تولیدکنندگان منابع مالی را با نرخ بهره بالای ۲۰ درصد تامین می کنند؛ و سازمان های تامین اجتماعی و مالیات و… هم در زمان دریافت مبالغ بیمه و مالیات، امتیازی برای تولیدکننده در نظر نمی گیرند؛ تولیدکنندگان شانسی برای رشد ندارند. امیدواریم مسئولان امر به گونه ای برنامه ریزی کنند تا تولید به ارزش تبدیل شود تا سرمایه های سرگردان به جای ورود به بازار ارز و سکه و ایجاد تلاطم در این بازارها، جذب تولید شوند تا به شکوفایی اقتصادی دست یابیم.

پایان مطلب

نوشته دلار ۴۲۰۰ تومانی به سود خودرویی ها است یا زیانشان ؟ اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس۷٫ پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 0
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.